سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوغات شیراز

سوغات شیراز چیست و چه طور می‌توانید آنها را تهیه کنید. شهر شیراز از مقاصد پر طرفدار در ایران است و بخش مهمی از تفریح گردشگران در آنجا تهیه سوغاتی های متنوع شهر است. در ادامه مطلب از تورگردان سوغات شیراز را در سه دسته شیرینی ها، عرقیات و صنایع دستی معرفی کنیم. 

 

عرقیات سوغات شیراز

 

از آنجایی که هر ساله تعداد زیادی مسافر وارد شهر شیراز می‌شوند، می‌بینیم که بازار خرید سوغات و یادگار از این شهر بسیار داغ است. از سوی دیگر قدمت بالای این شهر باعث شده که در شهر شیراز خوراکی‌ها، عرقیات، صنایع دستی و صنایع سنتی زیادی وجود داشته باشد که دیدن و خریدن آنها خالی از لطف نیست. شناخت این سوغاتی‌ها قبل از سفر قطعا اجازه میدهد برای خرید سوغات و اختصاص بودجه به این کار برنامه ریزی بهتری داشته باشید. همچنین با شناخت انواع سوغات شیراز قطعا با تنوع بالای محصولات این شهر آشنا خواهید شد و سوغات مورد نیاز خود را راحتتر پیدا خواهید کرد.

 

عرقیات شیراز

آب و هوای خوب و خاص شیراز باعث شده که گلستان‌ها و باغ‌های مختلف در این شهر رونق زیادی داشته باشند. از سوی دیگر در کوهستانهای اطراف شیراز گیاهان دارویی زیادی رشد می‌کنند که هر ساله افراد زیادی برای چیدن آنها عازم مناطق می‌شوند‌. همین موضوع باعث شده که عرقیات گیاهی تولید شده در این شهر طرفداران زیادی داشته باشند. گردشگرانی که به شیراز می‌آیند میتوانند به عنوان سوغات شیراز سراغ عرقیات مشهور این شهر مانند عرق نسترن، گلاب، بیدمشک، بهار نارنج و… بروند. در ادامه برخی از پرطرفدارترین عرقیات شیراز را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

 

عرق بیدمشک

در اوایل فروردین یا اواخر اسفند گل‌های زرد رنگ درخت بیدمشک می‌رویند و حدود 15 روز عمر میکنند. این گل بسیار خوشبو که خواص درمانی زیادی دارد، به عنوان یک اسانس معطر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه چیدن و زمان عرق گیری بیدمشک اهمیت بسیار زیادی دارد. برای تهیه این عرقیات باید در صبح بسیار زود و قبل از باز شدن این غنچه ها، آنها را از درخت چید و در کمتر از 72 ساعت عملیات عرق گیری را از آنها شروع کرد. عرق بیدمشک به عنوان سوغات شیراز می‌تواند رایحه خوشی به نوشیدنی‌های مختلف مانند چای، شربت و خوراکی‌های دیگر بدهد. 

 

عرق بهار نارنج

در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه وقتی در میان جاهای دیدنی شیراز بروید، مست بوی بهار نارنج خواهید شد. در این مدت از سال عطر بهار نارنج تمامی شهر شیراز را پر می‌کند و در مدت محدودی تمام باغ‌های این شهر را برای برداشت شکوفه‌های بهار نارنج، تعطیل می‌کنند. در مواردی ممکن است مشاهده کنید که این شکوفه‌ها را به صورت خشک شده در عطاری‌ها و سایر قسمتهای بازار به فروش می‌رسانند می‌توان از آنها دمنوش یا مربا تهیه کرد. همچنین عرق بهار نارنج تهیه شده از این گلها بسیار خوشبو می‌باشد. از عرق بهار نارنج می‌توان در تهیه انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها استفاده کرد.

 

سایر دمنوش‌ها و عرقیات شیراز

  • گلاب میمند: یکی از معروف ترین عرقیات شیراز گلاب میمند است که کیفیت بسیار بالایی دارد.
  • عرق نسترن: این عرق که از گل‌های خوشبو و زیبایی نسترن تهیه می‌شود خواص دارویی زیادی دارد و عطر خوش آن در شربت‌های خنک برای روزهای تابستان گزینه خوبی است.
  • دمنوش لیموی شیراز: وجود باغ‌های مرکبات پر رونق در شیراز باعث شده که محصولات مختلفی مانند آبلیمو، شربت و البته دمنوش لیمو به عنوان سوغات شیراز شناخته شوند.
  • آبغوره شیراز: آبغوره به عنوان یکی از چاشنی‌های ترش مزه پرطرفدار در شیراز شناخته می‌شود که حتی با آن یک آش خوشمزه که آش آبغوره نام دارد تهیه می‌کنند.

 

صنایع دستی شیراز

هنرمندان با ذوق و خلاق شیراز همواره در زمینه تولید صنایع دستی، محبوبیت بالایی دارند. یکی از مهمترین سوغات شیراز برای گردشگران خارجی و ایرانی که در بازار‌ها به فروش می‌رسد، صنایع دستی این شهر است. خرید این محصولات به عنوان سوغات باعث می‌شود که یک یادگاری ماندگار، زیبا و اصیل برای خویشاوندان یا دوستان خود ببرید. همچنین بسیاری از این صنایع دستی می‌تواند کاربرد بالایی برای شما داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که باعث رونق صنایع دستی شیراز شده، رفت و آمد اقوام قشقایی و عشایر آن به این شهر است. در کنار سایر صنایع دستی سنتی این شهر می‌توانید صنایع دستی بومی این اقوام را در بازارهای شیراز پیدا کنید. در ادامه برخی از مهمترین این محصولات را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

 

سفالگری در شیراز

سفالگری قدمت بسیار بالایی دارد و از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هنر سفالگری در قسمتهای مختلف ایران به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود و همین باعث شده تا هنرمندان شیرازی فعال در این عرصه، محصولات خاص و با کیفیتی را تولید کنند. محصولات سفالگری با تزیین‌های مختلف و برای کاربردهای متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. ظاهر بسیار زیبا و اصیل آنها قطعاً اجازه می‌دهد که این محصولات را به عنوان سوغات شیراز برای عزیزان خود خریداری کنید. در بخش‌های مختلف شیراز و در بازار‌ها به راحتی می‌توانید این محصولات را پیدا کنید.

 

خاتم کاری شیراز

یکی از هنرهای دستی بسیار ظریف و زیبا، خاتم کاری می‌باشد. برای تولید محصولات خاتم کاری از مواد اولیه مانند چوب، طلا، استخوان، عاج و… استفاده می‌کنند. همچنین درست کردن این صنایع دستی به صبر و ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد. انواع محصولات خاتم کاری مانند جعبه‌های دستمال کاغذی، محل نگهداری قاشق و چنگال، گلدان و جعبه‌های تزیینی در بازارهای شیراز پیدا می‌شود. در ضمن هنر خاتم کاری در بخش‌های مختلف ایران با استفاده از متریال و روش‌های خاصی انجام می‌شود که همین باعث تفاوت خاتم‌کاری شیراز با سایر نمونه‌های موجود در ایران شده است.

 

مینا کاری شیراز

مینا کاری عبارت است از تزیین اشیای فلزی و ظروف با مواد رنگی که به دست هنرمندان تولید کننده صنایع دستی شیراز، انجام می‌شود. روند انجام میناکاری چنین است که با استفاده از اکسید فلزات اشیا مختلف را رنگ آمیزی کرده و زمانی که این اشیاء در معرض حرارت قرار می‌گیرند، تغییر رنگ داده و ظاهر خاصی پیدا خواهند کرد. گفته میشود که قدمت این هنر به 5 هزار سال پیش می‌رسد و در دوران صفویان این هنر رونق بسیار زیادی در ایران پیدا کرد. ظروف میناکاری شده در بازارهای مختلف شهر شیراز باعث شده که بسیاری این محصولات زیبایی را به عنوان سوغات این شهر انتخاب کنند.

 

معرق کاری

گفته می‌شود که معرق کاری یکی از صنایع دستی است که از هند وارد ایران شده و توجه هنرمندان ایرانی خوش سلیقه ای را به خود جلب کرده است. در زمان‌های قدیم هنر معرق کاری با استفاده از تلفیق چوب و فلز انجام می‌شد، ولی به مرور زمان و با خلاقیت هنرمندان ایرانی به تازگی برای خلق آثار معرق کاری از چند نمونه چوب متفاوت با رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از سوغات شیراز و صنایع دستی مهم این شهر آثار معرق کاری است که به دست هنرمندان با ذوق تهیه شده و می‌توانید آنها را در بازارهای این شهر پیدا کنید.

 

اشیا و ظروف نقره

در زمان گشت و گذار میان بازارهای قدیمی و زیبای شیراز، شده از نقره توجه شما را به خود جلب خواهند. این محصولات که به عنوان  سوغات شیراز شناخته می‌شوند، اثر دست هنرمندان خوش ذوق است. می توانید هر کدام از آنها را برای عزیزان خود به عنوان سوغات شیراز خریداری کنید. استفاده از تزئینات متفاوت به این ظروف جلوه خاصی داده که باعث ارزشمندتر شدن این محصولات شده است.

 

قلم زنی

قلم زنی که به هنر ایجاد نقش و نگار مختلف و حکاکی روی اشیاء و ظروف فلزی مختلف گفته می‌شود و با استفاده از آن ظروف یا اشیاء مختلف از طلا، برنج، نقره و…. را تزئین می‌کنند. در میان ظروف قلم کاری شده قندان، سینی، بشقاب و یا سینی‌های تزئینی طرفداران زیادی دارند. این محصولات میتوانند به عنوان یک بخش زیبا در دکوراسیون منزل شما به چشم بیایند. همچنین خرید آنها به عنوان سوغات شیراز قطعا گزینه خوبی برای شما خواهد بود. 

 

سایر صنایع دستی شیراز

  • منبت کاری: منبت کاری به هنر کنده کاری و حکاکی روی چوب گفته می‌شود. محصولات منبت کاری به عنوان یکی از زیباترین سوغات شیراز به شمار می‌روند که میتوانید آنها را در بازارهای این شهر پیدا کنید.
  • زیرانداز نمدی: این زیر انداز‌ها که طی فرآیند نمدمالی تولید می‌شوند، حاصل هنر و زحمات عشایران این منطقه هستند و از پشم بز یا گوسفند تولید می‌شوند. بافت محکم و بادوام این محصولات باعث شده که گزینه خوبی برای زیر انداز باشند و در ابعاد مختلفی تولید و به فروش برسند.
  • شیشه گری: این صنایع دستی که ممکن است نمونه‌های مختلف آن را در بخش‌های مختلف جهان مشاهده کنید، از ترکیب سیلیکات‌های قلیایی و ذوب کردن آنها در کوره به دست می‌آیند. سپس با استفاده از قالب یا دمیدن به این مواد مذاب شکل می‌دهند و کمی صبر میکنند تا شکل بگیرد. این ظروف کیفیت خوبی دارند و خرید آنها به عنوان سوغات شیراز میتواند گزینه خوبی باشد.
  • گلیم و جاجیم: این محصولات به عنوان صنایع دستی عشایران در بخش‌های مختلف ایران شناخته می‌شوند، اما مردمان هر قسمت از کشور شیوه و نقشه خاصی برای تولید این محصولات دارند. برای تولید این محصولات از مواد اولیه کاملا طبیعی استفاده شده و طرح‌های سنتی استفاده شده برای بافت این محصولات سالهاست که سینه به سینه بین هنرمندان بومی نسل‌های مختلف گشته‌اند و به دوران ما رسیده‌اند.
  • گیوه: گیوه که به عنوان پاپوش سنتی ایرانی شناخته می‌شود، در بخش‌های مختلف ایران به شیوه‌های مختلفی تولید می‌شوند. در بازار پارچه فروش‌های شیراز به راحتی می‌توانید یک جفت گیوه با کیفیت مناسب خود یا به عنوان سوغات برای آشنایان خود خریداری کنید.
  • ظروف سرامیکی: ظروف و سایر اشیاء سرامیکی که به عنوان سوغات شیراز و صنایع دستی این شهر شناخته می‌شوند کیفیت بسیار مناسبی دارند. این محصولات بیشتر در استهبان فارس تولید می‌شوند و می‌توانید آنها را از بازارهای شهر شیراز تهیه کنید.

 

شیرینی‌های شیراز

بخش دیگری از سوغات شیراز که طرفداران زیادی دارد، شیرینی‌های خوشمزه این شهر هستند. در بخش‌های مختلف ایران انواع شیرینی‌های سنتی خاص وجود دارد که افراد با ذائقه‌های مختلف می‌توانند بسته به سلیقه خود یکی از آنها را به عنوان سوغات شیراز انتخاب و برای آشنایان خود ببرند. این شیرینی‌ها عبارتند از: "یوخه یا کاک شیراز، مسقطی، کلوچه شیرازی،  بادام سوخته، حلوا کاسه‌ای، رنگینک و صد البته فالوده شیرازی" البته این موارد بخشی از خوراکی‌های خوشمزه شیراز هستند و بی‌شک برای مسافرانی که به این شهر می‌آیند فرصت‌های بیشماری جهت امتحان کردن شیرینی‌ها، خوراکی‌ها و… وجود دارد.

حتما در تور شیراز فراموش نکنید از این سوغات بسیار عالی خرید داشته باشید .